Wednesday, 20 August 2014

Dating цвк

Logopedie: één lettergreep woorden (CVC)



Logopedie stimuleert en ontwikkelt de taal bij kinderen en ouderen. Bij het maken van éénlettergreep woorden heb je verschil in de hoeveelheid medeklinkers. Een kind leert het beste de taal door CVC woorden te ontdekken. Ter voorbereiding of ter stimulatie daarom deze oefening: CVC woorden.



CV en CVC



Een klinker of een meerklank (oe, ie, aa) wordt aangeduid met de letter V, een medeklinker met de letter C. Woorden als PA, OP, LA, GA, IK heten daarom CV of VC-woorden. Een kind vind deze woorden het makkelijkste en zal ze vaak als eerste zeggen, denk bijvoorbeeld aan het woord mama waarbij het kind in feite MA zegt, en dit tweemaal herhaalt. Andere eerste woordjes zijn ook vaak BA of JA.



Bij CVC woorden bestaan de woorden uit een medeklinker, een klinker of meerklank en weer een medeklinker. Je krijgt dus CVC-woorden. Voor een kind is het belangrijk om CVC woorden te leren, omdat er dan een combinatie gemaakt wordt van meerdere klinkers en medeklinkers. Dit is de eerste stap naar nog moeilijkere woorden zoals de woorden SCHOOL en HERFST. Doe deze oefening alleen bij kinderen die de VC of CV-woorden al beheersen.



Aan de slag met CVC-woorden



Gebruik voor deze oefening duidelijke plaatsjes van CVC-woorden. Let op dat het hier daadwerkelijk om CVC woorden gaat. Woorden als PA en HERFST zijn dus niet goed. Elk CVC woord begint met één medeklinker, heeft in het midden een klinker of meerklank staan en eindigt ook weer met één medeklinker, niet met twee of drie.



Gebruik afbeeldingen die het kind ook daadwerkelijk kent. Een klein kind kent vaak geen woorden als RAAF en LUS. Doe deze oefening alleen als het kind ook de afzonderlijke klinkers en medeklinkers kan uitspreken. Ook moet het kind deze achter elkaar kunnen zeggen, dus van IJ-S ook ijs kunnen maken.



Om het niet te moeilijk te maken, mag je CVC woorden in stukken hakken. Gebruik hiervoor afzonderlijke plaatjes voor de klinkers, medeklinkers en tweeklanken. Benoem dan alles apart: K-O-P wordt dan KOP. Zie hiervoor de oefening "tweeklanken maken" in een van de vorige artikelen of kijk in de special.



Wanneer de woorden in stukken hakken goed gaan, en het kind het steeds beter kan uitspreken, ga je beginnen met de loss woorden zelf. De afzonderlijke plaatjes met klinkers en medeklinkers laat je dan weg, laat alleen nog het plaatje van het CVC-woord zien. Wissel zoveel mogelijk af en speel met klinkers, medeklinkers en tweeklanken, zodat het kind alle combinaties leert maken.



Een lijst met goede woorden om te oefenen:



bed, been, bek, boom, bes, boef



das, dik, dop, dun



fout, fel, fout



gaap, gijs, gat, gek



haar, haas, hoog, heet



jaap, joop, jok, jas



kaas, kaal, koek, kat, kop, koud



laan, lap, lok, loer, lees



muis, mus, maak, mok, mep



neus, niet, nok, nat



paal, pot, puf, peen, pan



reep, ruit, rek, rok, rat



sik, sok, sop, siep



teen, top, tol, tak, tuin



vis, vuil, vies, vak, vol



was, weer, wies, wol



zeep, zout, zal, zes



Moeilijker maken



Pas wanneer de CVC-woorden allemaal goed gaan, kan je medeklinkers gaan combineren. Je krijgt dan bijvoorbeeld een CCVC-woord zoals STOP of KLAS. Het woord SCHOOL mag je ook gebruiken, het gaat hier weliswaar om een CCCVC-woord, maar je spreekt het uit als SGOOL. In het begin ga je vooral de dubbele medeklinkers uit elkaar hakken, dus S-TOP en K-LAS.



Ga naar de special "taalontwikkeling en logopedie" en volg het hele programma stap voor stap.



© 2011 - 2014 Bibiana . gepubliceerd in Pedagogiek (Mens en Samenleving ) op. Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.



Gerelateerde artikelen



These Printable Flash Cards Teach Writing and CVC Sight Word Vocabulary



Send to a Friend via Email



Recipient's Email



This field is required.



Separate multiple addresses with commas. Limited to 10 recipients. We will not share any of the email addresses on this form with third parties.



What is a Tunneled Central Line (CVC)



Send to a Friend via Email



Recipient's Email



This field is required.



Separate multiple addresses with commas. Limited to 10 recipients. We will not share any of the email addresses on this form with third parties.



What Is a Tunneled Central Line (CVC)?



Updated September 03, 2013.



A tunneled central line, or central venous catheter (CVC), is a long-term intravenous device that is inserted into your chest. It can stay in place throughout the treatment for your cancer, and allows your healthcare team to administer medications, blood products, or draw samples from your blood without having to regularly poke your veins. The tip of a CVC is located in the large vein near tyour heart (vena cava).



Goodman, M. Chemotherapy: Principles of Administration. In Yarbro, C. Frogge, M. Goodman, M. Groenwald, S. eds(2000) Cancer Nursing: Principles and Practice 5th ed American Cancer Society, Jones and Bartlett: Sudbury, MA.



Hittite cuneiform



Hittite cuneiform is the implementation of cuneiform script used in writing the Hittite language. The surviving corpus of Hittite texts is preserved in cuneiform on clay tablets dating to the 2nd millennium BC (roughly spanning the 17th to 12th centuries BC).



Hittite orthography was directly adapted from Old Assyrian cuneiform. The HZL of Ruster and Neu lists 375 cuneiform signs used in Hittite documents (11 of them only appearing in Hurrian and Hattic glosses), compared to some 600 signs in use in Old Assyrian. About half of the signs have syllabic values, the remaining are used as ideograms or logograms to represent the entire word—much as the characters "$", "%" and "&" are used in contemporary English.



Cuneiform signs can be employed in three functions: syllabograms. Akkadograms or Sumerograms. Syllabograms are characters that represent a syllable. Akkadograms and Sumerograms are ideograms originally from the earlier Akkadian or Sumerian orthography respectively, but not intended to be pronounced as in the original language; Sumerograms are mostly ideograms and determiners. Conventionally,



Syllabograms are transcribed in italic lowercase



Akkadograms in italic uppercase



Sumerograms in roman uppercase.



Thus, the sign GI ?? can be used (and transcribed) in three ways, as the Hittite syllable gi (also ge ); in the Akkadian spelling QE-RU-UB of the preposition "near" as QE . and as the Sumerian ideogram GI for "tube" also in superscript, GI. when used as a determiner.



Contents



Syllabary [ edit ]



The syllabary consists of single vowels, vowels preceded by a consonant (conventionally represented by the letters CV), vowels followed by a consonant (VC), or consonants in both locations (CVC). This system distinguishes the following consonants (notably dropping the Akkadian s series),



b, p, d, t, g, k, ?, r, l, m, n, s, z ,



Similarly, the purpose of inserting an additional vowel between syllabograms (often referred to as "plene writing" of vowels) is not clear. Examples of this practice include the - a - in is-?a-a-as "master" or in la-a-man "name", u-i-da-a-ar "waters". In some cases, it may indicate an inherited long vowel ( laman . cognate to Latin nomen ; widar . cognate to Greek ???? hudor ), but it may also have other functions connected with 'word accentuation'.

No comments:

Post a Comment